Aktiviteterna för lågstadiet hittas under rubriken 120 ext. tim. på hemsidan. Mattegömmorna finns på låg-och mellanstadieskolorna.
Förskola: Aktiviteten ”Vad skall bort?”
Olika tärningsspel där eleverna tränar på 1 -6 och automatiserar tärningsbilderna.
F-klass HT: Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning som innehåller: mönster, tärningsspel, sanden/riset, lekparken. Se Skolverket https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/bedomning-i-grundskolan/bedomningsstod-i-amnen-i-grundskolan/bedomningsstod-matematik-grundskolan
F-klass VT: Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning som innehåller: Sekvensräkning, sortering (större/mindre, kort/lång, framför/bakom) Se Skolverket https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/bedomning-i-grundskolan/bedomningsstod-i-amnen-i-grundskolan/bedomningsstod-matematik-grundskolan Geometribegreppen (triangel, cirkel, kvadrat, rektangel) .
Räkneramsan 1-20 fram- och baklänges.
Åk 1 HT: Aktiviteten ”Bondgården”
Dansprogrammering (se lektion 4) https://gratisiskolan.se/tema/programmering.html
Åk 1 VT: Aktiviteten ”Vrålapornas ben” och ”Findus bollar”.
Programmering kurs 1 och 2 i https://studio.code.org/s/pre-express-2023
Åk 2 HT: Aktiviteterna ”Placera ditt tal” och ” Tallinje med klädnypor”.
Pilprogrammering Ladda hem handledning här: Handledning Programmera mera https://urplay.se/serie/196673-programmera-mera
ÅK 2 VT: Aktiviteterna ”Fyrfärgsproblemet” och ”100-rutan -gissa mitt tal”.
Programmera din kompis https://gratisiskolan.se/tema/programmering.html (lektion 3 i länken) Ladda ned handledning: klicka här
Åk 3 HT: Berbrasmaterial https://www.bebras.se/
Aktiviteten ”Hur sannolikt är det?”
Problemet – Kattmammor (del 6). Problembanken (Skolverket)
problembanken 1-3 Skolverket
Åk 3 VT: Programmering med Moana http://partners.disney.com/hour-of-code/wayfinding-with-code?cds. Mattegömmorna ”Flags from a ship”, ”4 arm shapes”, ”Heads and legs”, ”Addition totals” och ”Staircase”. Se konkret material som finns på varje skola.
Åk 4 HT: Mattegömmorna ”Crossing the river”, ”Lining up”, ”Cars in a garage”, ”Make a snake” och ”Match triangles”. Se konkret material som finns på varje skola.
Problemet – Växterna (del 4). Problembanken (Skolverket) Problembanken 4-6 Skolverket
ÅK 4 VT: Programmering på code.org kurs 3 https://studio.code.org/courses
Programmering med Bluebot (som finns på varje skola).
Problemet – Cykeltur (problemlösningsmodulen år 4-6) Problembanken 4-6 Skolverket
Åk 5 HT : Programmering i Scratch – gör en saga. https://scratch.mit.edu
Problemet – Klubben (problemlösningsmodulen år 4-6) Problembanken 4-6 Skolverket
Åk 5 VT: Programmering – Rita geometriska figurer med Scratch. https://scratch.mit.edu
Åk 6 HT : Problemet – Glaskulor (problemlösningsmodulen år 4-6) Problembanken 4-6 Skolverket
Kurs 4 i https://studio.code.org/courses
ÅK 6 VT: Problemet – Bandy (problemlösningsmodulen år 4-6) Problembanken 4-6 Skolverket
Bebrasmaterial https://www.bebras.se/
Åk 7 HT : “En lektion om division med tal i decimalform” Bengt Drath. https://www.youtube.com/watch?v=TYxV800nOVAP
Åk 7 VT : Arbeta med Scratch t.ex. rita och sortera https://scratch.mit.edu/
Problemlösning: Stenplattor s. 3 https://www.liber.se/plus/E470515001.pdf
Åk 8 HT : Programmering: Blockley https://blockly.games/?lang=sv P
Problemlösning Vinkelsumman nr. 10 Problembanken7-9 Skolverket
ÅK 8 VT : Koda.nu: http://koda.nu/labbet
Problemlösning: Brakmiddag nr 6 Problembanken 7-9 Skolverket
Åk 9 HT : Problembanken: Tornet nr 3 Problembanken 7-9 Skolverket
Koda.nu: http://koda.nu/labbet
ÅK 9 VT : Berbrasmaterial http://legacy.bebras.se/