Förskola: Aktiviteten ”Vad skall bort?” samt olika tärningsspel där eleverna tränar på 1 -6 samt automatisera tärningsbilderna.
F-klass HT: Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning som innehåller: mönster, tärningsspel, sanden/riset, lekparken. Se Skolverket https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/bedomning-i-grundskolan/bedomningsstod-i-amnen-i-grundskolan/bedomningsstod-matematik-grundskolan
F-klass VT: Nationellt bedömningsstöd i taluppfattning som innehåller: Sekvensräkning, sortering (större/mindre, kort/lång, framför/bakom) Se Skolverket https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/bedomning-i-grundskolan/bedomningsstod-i-amnen-i-grundskolan/bedomningsstod-matematik-grundskolan Geometribegreppen (triangel, cirkel, kvadrat, rektangel) och räkneramsan 1-20 fram- och baklänges.
Åk 1 HT: Aktiviteten ”Bondgården”. Dansprogrammering (se lektion 4) https://gratisiskolan.se/tema/programmering.html
Åk 1 VT: Aktiviteten ”Vrålapornas ben” och ”Findus bollar”. Programmering kurs 1 och 2 i https://studio.code.org/courses
Åk 2 HT: Aktiviteterna ”Placera ditt tal” och ” Tallinje med klädnypor”. Pilprogrammering https://urskola.se/Produkter/196673-Programmera-mera/Visa-alla Film 2, pilprogrammering, kopieringsunderlag i handledningen på lektion 3 (s.27-28)
Ladda hem handledning här: Handledning
ÅK 2 VT: Aktiviteterna ”Fyrfärgsproblemet” och ”100-rutan -gissa mitt tal”. Programmera din kompis https://gratisiskolan.se/tema/programmering.html (lektion 3 i länken) Ladda ned handledning: klicka här
Åk 3 HT: Berbrasmaterial, Aktiviteten ”Hur sannolikt är det?” Problemet – Kattmammor (del 6). Problembanken (Skolverket)
https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1-matematik/F%C3%B6rskoleklass/415a-Problemlosning-f-3/se-aven/Material/Problembank%20F-3.docx
Åk 3 VT: Programmering med Moana http://partners.disney.com/hour-of-code/wayfinding-with-code?cds. Mattegömmorna ”Flags from a ship”, ”4 arm shapes”, ”Heads and legs”, ”Addition totals” och ”Staircase”. Se konkret material som finns på varje skola.
Åk 4 HT: Mattegömmorna ”Crossing the river”, ”Lining up”, ”Cars in a garage”, ”Make a snake” och ”Match triangles”. Se konkret material som finns på varje skola.
Problemet – Växterna (del 4). Problembanken (Skolverket) https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1-matematik/Grundskola/409_Problemlosning_4-6/se-aven/Material/Problembank%20%C3%A5k%204-6.docx
ÅK 4 VT: Programmering på code.org kurs 3 https://studio.code.org/courses
Programmering med Bluebot (som finns på varje skola). Problemet – Cykeltur (problemlösningsmodulen år 4-6) https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1-matematik/Grundskola/409_Problemlosning_4-6/se-aven/Material/Problembank%20%C3%A5k%204-6.docx
Åk 5 HT : Programmering i Scratch – gör en saga. https://scratch.mit.edu Problemet – Klubben (problemlösningsmodulen år 4-6) https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1-matematik/Grundskola/409_Problemlosning_4-6/se-aven/Material/Problembank%20%C3%A5k%204-6.docx
Åk 5 VT: Programmering – Rita geometriska figurer med Scratch. https://scratch.mit.edu
Åk 6 HT : Problemet – Glaskulor (problemlösningsmodulen år 4-6) https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1-matematik/Grundskola/409_Problemlosning_4-6/se-aven/Material/Problembank%20%C3%A5k%204-6.docx
Kurs 4 i https://studio.code.org/courses
ÅK 6 VT: Problemet – Bandy (problemlösningsmodulen år 4-6) https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/1-matematik/Grundskola/409_Problemlosning_4-6/se-aven/Material/Problembank%20%C3%A5k%204-6.docx
Bebrasmaterial https://www.bebras.se/
Åk 7 HT : “En lektion om division med tal i decimalform” Bengt Drath. https://www.youtube.com/watch?v=TYxV800nOVAP
Åk 7 VT : Arbeta vidare med Scratch t.ex. rita och sortera https://scratch.mit.edu/ Problemlösning: Stenplattor s. 3 https://www.liber.se/plus/E470515001.pdf
Åk 8 HT : Programmering: Blockley https://blockly.games/?lang=sv Problemlösning: Vinkelsumman nr. 10 Problembanken 7-9
ÅK 8 VT : Koda.nu: http://koda.nu/labbet
Problemlösning: Brakmiddag nr 6 Problembanken 7-9
Åk 9 HT : Problembanken: Tornet nr 3 Problembanken 7-9 Koda.nu: http://koda.nu/labbet
ÅK 9 VT : Berbrasmaterial http://legacy.bebras.se/