Matematikbiennalen 2024 Örebro

Mathematics inside the black box – Margaretha Oscarsson

  1. Koppla på tidigare erfarenheter
  2. Eleven ska vara delaktig
  3. Samtala matematik
  4. Veta syftet
  5. Ge feedback – lärare till elev, elev till elev, elev till lärare

Utmanande undervisning som föder samtal och diskussioner.

Ställ frågor som utvecklar tänkandet – tex Hur vet du det?

Förläng väntetiden = tanketiden. Detta ger fler som tänker och längre svar.

No hands strategi tex med glasspinnar, slumpgenerator

Exit – tickets

Alternativa metoder för skriftliga räknemetoder – Constanta Olteanu

Skriftliga räknemetoder är svåra, speciellt subtraktion, multiplikation och division.

ABN -metoden  (Montero 2018 Spanien)

En metod som ger mer flexibilitet där eleverna beräknar utifrån egna kunskaper. De applicerar egna kunskaper och utvecklar även kunskaperna.

  1. Man börjar att arbeta med konkret material som kan vara pinnar och brickor (papper).
  2. Man flyttar över pinnar från en bricka till en annan på det sättet man själv vill/förstår. Allt ska bokföras i en tabell.
  3. Konsekvent med vilken bricka man tar ifrån.
  4. Sluta ALLTID med 0 på en bricka.

Addition

12 + 7
IIIIIIIIIIIIIIIIIII
+3154
+4190

Subtraktion

Ta bort lika många pinnar från båda brickorna!

12 – 7
127
-2105
-550
78 – 39
7839
-87031
-16930
-30390

Multiplikation – rektangelmodellen

258
70140350560
6123048
+152380608
192 (152+44)440 (380+60)8
1920819208

När man adderar på slutet får man bara ha en siffra i varje kolumn. Addera det andra till nästa kolumn.

Visade Prim- gruppen som även de sa att detta är en godtagbar strategi.

Numbertalks påverkan på elevers taluppfattning – Sofie Persson

Rydebäcksskolan Helsingborg

Vi berövar elever att förstå om vi bara förenklar för dem!

Alla måste ges tillfälle att TÄNKA SJÄLV.

Numbertalks =Talsnack

Tex 5 *12

hitta en lösningsmetod och håll tummen framför dig när du är klar, hitta fler lösningsförslag och håll fler fingrar framför dig.

  • alla kan hitta sin lösning
  • skapa inre bilder
  • läraren modellerar lösningarna på tavlan när eleverna berättar hur de tänkt
  • Tanketid
  • Fördjupar och breddar
  • Språkutvecklande
  • Utvecklar effektiva lösningar
  • Förståelse först för tal sen för räknesätten

Talsnack 4 ggr/vecka á 10 minuter (+för och eftertest)

Svaret är 0,2. Vad är frågan?

Solrosor, tempel, badringar och matematik – Kristin Dahl (80 +)

Forma mönster är matematik.

Matematik är den äldsta och den största vetenskapen.

Matematik kräver träning.

Eulers formel: hörn – kanter+område = 2

Skriftliga räknemetoder i det Nationella provet i matematik för årskurs 3.

Victor Severyd och Erika Aldenius Prim-gruppen

För att kunna lära sig skriftliga räknemetoder behövs:

  • förståelse för räknesätten
  • positionssystemet
  • uppdelning av tal
  • beräkningar

De som använder uppställning i addition har ökat under åren 2023 ca 90 %. Uppställning i subtraktion använder ca 85%. 27 % har fel när de använder uppställning i uppgifter som 500-78. 32 % har fel i uppgifter med fler växlingar tex 136-57.

De som använder stegvis räknemetod är mycket färre men de har fler rätt.

Intensivundervisning från positionssystemet till förståelse för decimaltalet.

Cecilia Johansson och Bodil Lövgren Västerås

Forskning bakom intensivundervisning (Rti). 

helklass för att ta reda på var eleverna ligger. Intensivundervisning i grupp – 4st – ger bra effekt. En-till-en för spec. undervisning.

Bedömningsstödet ger bra koll på vilka elever som man ska jobba med.

Arbeta med 4 olika faser. PLanera alla fraserna från början.

  • Konkret
  • Representativt
  • Abstrakt
  • Återkoppling

Stärkandet av elevens positiva självkänsla och verktyg att bemästra utmaning i matematikundervisning.

Kajsa Vuorinen Helsingfors universitet

Publicerad studie “Students´usage of strengths and general happiness are connected via school-related factors.”

Utgå från styrkor och se det goda. Du uppmärksammar det positiva hos dig själv och i din omgivning. 

Du observerar de styrkor som används och verbaliserar dem för att ge uppmuntrande återkoppling.

Med hjälp av dokumenterade observationer skapar du en historia för barnet, gruppen och arbetsgemenskapen.

Vad kommer in i klassrummet när du kommer in?

Vad älskar du att göra?

När glömmer du tid och rum?

När blir du engagerad?

När känns det lätt?

Ingen far illa av att bli uppskattad och få positiv respons.

Ett ärligt tack föder entusiasm och engagemang samt ökar kapaciteten.

Hur påverkar våra styrkor andra människor? Styrkorna finns redan där men behöver tränas fram.

Uthållighet är en styrka som man behöver lära ut.

Uthållighet är en stark vilja att nå långsiktiga mål. Uthållighet är att beslutsamt fortsätta med det man håller på med, och att fortsätta också när man ställs inför utmaningar som känns omöjliga att klara och att kunna återhämta sig efter svårigheter.

Se Det Goda Vuorinen och Uusitalo 2024